fredag 28 oktober 2011

It-slav heter den här bilden av HikingArtist. Den vill  visa att datoranvändning kan leda till beroende. Det gällar att kunna begränsa användandet och framför allt spelandet hos barn och ungdomar. Om man googlar på spelberoende visar det sig att det finns flera behandlingshem i Sverige och också stödlinjer på nätet just för personer som inte kan sluta spela, men de flesta riktar sig nog mot personer som spelar spel där pengar är inblandade. 
Som lärare kan vi vara observanta på om elever ofta kommer för sent och/eller är trötta och hängiga på lektionerna, då kan man förmoda att de sitter uppe och spelar datorspel långt in på natten.
På länken  http://www.spelfritt.se/Tecken-paa-dataspelsberoende.htm går det att läsa om negativa effekter av datorspelande och hur de yttrar sig.

torsdag 27 oktober 2011

Underhållning - tre gitarrer och en traktor

Här kommer musik med Olle Hemmingsson. Den som håller takten är hans gamla traktor, årsmodell 57.

Popkonst i pixlr

Marilyn Monroe som popkonst har givit konstnären klirr i kassan. Kanske skulle jag göra ett försök att sälja min bild för att förbättra lärarlönen.

För att lära sig Pixlr.com är detta en bra länk:
http://sites.google.com/site/pim5bn/

Filminspelning, klippning och skratt

Eftersom jag inte använt mig av MovieMaker på länge, deltog jag i IKT 1-gruppens filmdag för att fräscha upp kunskaperna. Vi delades in i grupper och fick cirka en timme på oss att skriva manus och filma. Begränsningen var att två minuters råfilm skulle klippas ner till en minuts film. Det var inte lätt, men tänk så roligt vi hade.
Att ha en kort begränsad tid till manus och filmning gör att gruppen måste komma igång snabbt och framför allt undviks långa sega diskussioner, vilket det ofta kan bli i en del elevgrupper som har svårt att komma överens.
Här kommer vårt bidrag där lotten gav oss intrigen Tentaplugg och genren skulle vara Deckare.


När man ska bedöma film finns många delar att titta på. Manus, innehåll/budskap, berättande, tempo, teknik, genre, intrig med flera. Tillsammans med eleverna bör man komma överens om vilken eller vilka delar som ska bedömas vid  varje tillfälle. Ska de tänka på allt blir kraven för stora vilket påverkar resultatet.
Nu har vi presenterat wordpress för gruppen, men vi höll inte tiden 30 minuter eftersom vi så gärna ville visa så många funktioner som möjligt i programmet. Under instuderingstiden fick vi många frågor om olika funtioner i Wordpress och tyckte därför det var viktigt att få med så mycket som möjligt. Korvstoppning brukar det kallas, men våra kurskompisar är intresserade och alerta, så vi är ändå nöjda med vår presentation.
Här finns en mycket bra film om grunderna i Wordpress:

SLS - student lär student

En uppgift som vi fått är att i grupper lära oss olika program som vi sedan ska lära de andra i gruppen. Helena och jag har tagit på oss wordpress, ett program vi inte mött tidigare. Detta kallas SLS - student lär student och det är ett mycket effektivt sätt att lära sig.
Vi har nu suttit flera timmar och lärt oss mycket om Wordpress genom trial and error. En stor fördel är att vi är två, det underlättar mycket när man har någon att diskutera med.