torsdag 22 september 2011

Bloggen i undervisningen

Jag har ingen erfarenhet av att använda bloggar i undervisningen, men jag har startat en klassblogg där jag lägger in aktuell information, veckobrev, läxor och även en del av elevernas arbeten. Den verkar vara lätt att administrera. Om alla mina 28 elever skulle blogga vet jag inte hur jag skulle hinna med att läsa allt. På Multimediabyrån kan man läsa om lärare som använder bloggen i undervisningen och i häftet Bloggen möter undervisningen ger Liza Greczanik konkreta metodiska tips. Rekommenderas!
Bloggen ger också möjlighet att samarbeta med skolor i andra länder. Min klass brevväxlar med en klass i Kenya, men tyvärr kan de inte använda dator utan vi har kontakt genom vanliga brev.
Jag tror att elevernas blir stimulerade till att göra bra ifrån sig, när deras arbeten bli synliga på webben. De når ut till väldigt många som kan kommentera och ge feed back, men alla elever får inte visa sina arbeten på nätet för sina föräldrar. Med tiden tror jag att det blir ändring på det. Som det är nu brukar dessa elever tjata sig till ett medgivande.

onsdag 21 september 2011

Reflektioner kring IKT

Har nu läst alla intressanta länkar som Lars och Måns har gett oss. För varje länk knappar man sig vidare och hittar ännu mer att läsa och begrunda. Det finns en oändlig mängd information och tankar på nätet och det svåra är att hitta guldkornen i allt detta.
Att använda sig av IKT i undervisningen skapar en helt ny situation för läraren där hon inte kan luta sig mot inlärda kunskaper utan måste uppdatera sig hela tiden. Jag tror det är det som gör att många är rädda för att använda sig av IKT i undervisningen. De känner inte att de har kontroll. Många är också rädda för tekniken. Tänk om man slapp allt teknikkrångel och bara kunde ägna sig åt innehållet. Vilken drömsituation!
Men vi som vågar ta språnget, upplever att våra elever blir engagerade, uppfinningsrika och produktiva. Många elever med särskilda behov har också stor hjälp av de specialprogram som finns att tillgå. Eleverna upplever lärandet som lustfyllt och föräldrarna, åtminstone i det område där jag jobbar, tycker att det är viktigt att eleverna lär sig använda datorn.
För att hålla sig uppdaterad krävs nyfikenhet, intresse och framför allt tid. Här skulle skolorna inrätta en nyckelperson som i sin tjänst (nedsättning av tid) gavs möjlighet att hålla sig à jour med vad som händer inom IKT-fältet och som sedan kan delge sina kollegor detta. Det är också bra att samla alla program som är lämpliga att använda i olika arbetsområden i en wiki/hemsida/blogg.

Min verksamhet

Jag arbetar i en F-6 skola i Uppsala och är detta läsår klassföreståndare i en fyra. Det är cirka 380 elever och 35 i personalen på skolan. I åk 4-6 har vi 5-6 stationära datorer i varje klassrum och 25 bärbara datorer som kan bokas och tas in i klassrummen. Eftersom vi har barn med behov av datorstöd måste vi använda några av dessa datorer till dem, vilket innebär att en del klasser inte kan låna så många datorer att det räcker till alla. Vi har stort samarbete med skoldatateket. Det finns trådlös anslutning och eleverna spar sina arbeten på nätverket. Varje klassrum har en projektor i taket.
I åk F-3 finns i regel bara en dator i klassrummen men däremot finns en klassuppsättning bärbara små datorer som kan bokas och användas i klassrummen.
Efter några års lobbing fick jag en smartboard installerad i mitt klassrum. Den använder jag dagligen.

Under första kursveckan blev vi indelade i par som ska kommentera varnadras blogginlägg. Det är Elisabeth och jag som ska läsa varandras bloggar och göra kommentarer.
Jag ser att du Elisabeth har bloggat längre än jag, som börjar först nu. Du har lagt till sidor, länkar och bloggat om dina kursuppgifter på Fjärde nyckeln. Det ska bli spännande att se hur din nya blogg ser ut.
Vi ses!