torsdag 6 oktober 2011

Digitala lärarresurser

Det finns väldigt många lärarresurser att hitta på nätet, en del mycket användbara men en del stereotypa och tråkiga. En resurs jag ofta använder mig av är Multimediabyrån.  Den kan även de lite äldre eleverna ha nytta av och de kan med hjälp av filmerna enkelt lära sig nya program.
I bildämnet har jag haft nytta av Youtube Där finns filmer som visar hur man tecknar t.ex. ögon, munnar och näsor. I de klasser där vi tittat på dessa filmer har eleverna verkligen utvecklat sin förmåga att teckna.
På youtube finns även små korta filmer för att öva engelsk grammatik för nybörjare
http://www.youtube.com/watch?v=qdAwjuFVvMo
När det gäller att hitta länkar både till mig och mina elever har jag använt mig av Skolväskan.
Att lära sig uttala nya ord på engelska kan vara svårt och då har man stor hjälp av följande länk http://www.macmillandictionary.com/

National geographic för kids är en rolig sida för de elever som förstår lite engelska. Där finns bilder, videor, spel med mera.
Flera av de resurssidor jag har varit inne på har länkar som inte leder någonstans. En sådan sida återvänder jag inte till. Det är därför viktigt att hålla koll på sina länkar och uppdatera regelbundet om man vill ha besökare på sin sida.

Digitala lärarresurser - reflektioner kring informationssökning

Har suttit sju timmat framför datorn och den ena länken leder till den andra. Nätet går att jämföra med universum som tydligen expanderar enligt nobelpristagarna i fysik. Det kan man också säga om nätet, men det ger inget nobelpris.

Något som är svårt att lära eleverna är informationssökning och källkritik. I rapporten Undervisning i informationssökning av Louise Limberg och Lena Folkesson skriver författarna 'Slutsatser är att undervisning i informationssökning i högre grad måste ägnas åt att hjälpa eleverna att utveckla en repertoar av olika förmågor som gäller kritisk informationssökning, exempelvis förmåga att bedöma olika källors relevans i förhållande till en uppgift och sammanhang, förmåga till källkritik liksom förmåga att bearbeta olika informationskällor för att skapa kunskap.' 
Här skulle vi lärare behöva fortbildning, fler redskap och exempel på lämpliga övningar i stigande svårighetsgrad anpassade för olika åldrar.
I samma rapport står att läsa ' söka och samla, sålla och sovra, sortera och strukturera, systematisera och sammanställa framtidens information på ett sådant sätt att den omvandlas till denna nödvändiga kunskap. Dessa åtta S är så viktiga att de måste börja betraktas som den fjärde basfärdigheten – och därmed viktas lika med de tre traditionella – läsa, skriva och räkna. (Rask 2000, s 15)
Rapporten är skriven 2006, men jag tror tyvärr att den fjärde basfärdigheten än i dag inte har fått den betydelse den bör ha och många elever fortsätter sitt klippande och klistrande utan att fundera över innehållet.