onsdag 28 mars 2012

Unga och nätet

Har läst många intressanta länkar. Det jag redan visste var att många unga redan från tidiga år använder sig av datorer och telefoner för att spela spel, lyssna på musik och ha kontakt med kompisar. Ju äldre de blir desto mer beroende blir de av att ständigt finnas tillgänglig. Detta är en sak som förvånar mig, hur snabbt vi alla blivit beroende av våra telefoner. Jag kan bara gå till mig själv, jag kan nås överallt när som helst och jag läser min privata post flera gånger per dag. Allt detta har skett på några få år och de yngre eleverna kan inte ens förstå hur livet var innan mobiltelefonerna fanns.
I höstas gjorde jag en undersökning i klassen över elevernas datorvanor. De hade då inte använt datorer i skolan mer än en månad och jag ville följa upp den undersökningen nu genom att ge dem precis samma frågor och se om det blivit någon förändring, efter att de fått använda datorer i skolarbetet på olika sätt.
Tyvärr har drygt en fjärdedel av klassen varit sjuka och det blir ingen bra jämförelse om inte alla som besvarade frågorna med förra gången gör det igen. Återkommer alltså med jämförelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar