torsdag 6 oktober 2011

Digitala lärarresurser

Det finns väldigt många lärarresurser att hitta på nätet, en del mycket användbara men en del stereotypa och tråkiga. En resurs jag ofta använder mig av är Multimediabyrån.  Den kan även de lite äldre eleverna ha nytta av och de kan med hjälp av filmerna enkelt lära sig nya program.
I bildämnet har jag haft nytta av Youtube Där finns filmer som visar hur man tecknar t.ex. ögon, munnar och näsor. I de klasser där vi tittat på dessa filmer har eleverna verkligen utvecklat sin förmåga att teckna.
På youtube finns även små korta filmer för att öva engelsk grammatik för nybörjare
http://www.youtube.com/watch?v=qdAwjuFVvMo
När det gäller att hitta länkar både till mig och mina elever har jag använt mig av Skolväskan.
Att lära sig uttala nya ord på engelska kan vara svårt och då har man stor hjälp av följande länk http://www.macmillandictionary.com/

National geographic för kids är en rolig sida för de elever som förstår lite engelska. Där finns bilder, videor, spel med mera.
Flera av de resurssidor jag har varit inne på har länkar som inte leder någonstans. En sådan sida återvänder jag inte till. Det är därför viktigt att hålla koll på sina länkar och uppdatera regelbundet om man vill ha besökare på sin sida.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att det är viktigt att länkarna fungerar. Du hade intressanta länktips, framför allt den om bild. Vilken ålder hade dina elever som såg filmerna? Jag undrar om filmerna skulle fungera för treor.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tycker det är utmärkt när du utgått från ett pedagogiskt behov och försökt hitta resurser. Youtube kryllar ju av manualer för allt möjligt vilket borde kunna utnyttjas.
    I engelska jobbade vi ett tag med http://elllo.org/ som var ett utmärkt sätt för eleverna att få lyssna på "riktig" engelska.

    SvaraRadera