torsdag 6 oktober 2011

Digitala lärarresurser - reflektioner kring informationssökning

Har suttit sju timmat framför datorn och den ena länken leder till den andra. Nätet går att jämföra med universum som tydligen expanderar enligt nobelpristagarna i fysik. Det kan man också säga om nätet, men det ger inget nobelpris.

Något som är svårt att lära eleverna är informationssökning och källkritik. I rapporten Undervisning i informationssökning av Louise Limberg och Lena Folkesson skriver författarna 'Slutsatser är att undervisning i informationssökning i högre grad måste ägnas åt att hjälpa eleverna att utveckla en repertoar av olika förmågor som gäller kritisk informationssökning, exempelvis förmåga att bedöma olika källors relevans i förhållande till en uppgift och sammanhang, förmåga till källkritik liksom förmåga att bearbeta olika informationskällor för att skapa kunskap.' 
Här skulle vi lärare behöva fortbildning, fler redskap och exempel på lämpliga övningar i stigande svårighetsgrad anpassade för olika åldrar.
I samma rapport står att läsa ' söka och samla, sålla och sovra, sortera och strukturera, systematisera och sammanställa framtidens information på ett sådant sätt att den omvandlas till denna nödvändiga kunskap. Dessa åtta S är så viktiga att de måste börja betraktas som den fjärde basfärdigheten – och därmed viktas lika med de tre traditionella – läsa, skriva och räkna. (Rask 2000, s 15)
Rapporten är skriven 2006, men jag tror tyvärr att den fjärde basfärdigheten än i dag inte har fått den betydelse den bör ha och många elever fortsätter sitt klippande och klistrande utan att fundera över innehållet.

1 kommentar:

  1. Håller med dig om att träna eleverna på informationssökning är jätteviktigt. det vore kanske en id+e att göra något pedagogiskt material anpassat efter ålder och förmåga. Gärna tema-anpassat! Det skulle vara en mening i att få eleverna att förstå nyttan av sitt sökande istället för ctrlX och ctrlV. Det finns säkert något sådant om man söker på nätet! Ses på onsdag!

    SvaraRadera