torsdag 22 september 2011

Bloggen i undervisningen

Jag har ingen erfarenhet av att använda bloggar i undervisningen, men jag har startat en klassblogg där jag lägger in aktuell information, veckobrev, läxor och även en del av elevernas arbeten. Den verkar vara lätt att administrera. Om alla mina 28 elever skulle blogga vet jag inte hur jag skulle hinna med att läsa allt. På Multimediabyrån kan man läsa om lärare som använder bloggen i undervisningen och i häftet Bloggen möter undervisningen ger Liza Greczanik konkreta metodiska tips. Rekommenderas!
Bloggen ger också möjlighet att samarbeta med skolor i andra länder. Min klass brevväxlar med en klass i Kenya, men tyvärr kan de inte använda dator utan vi har kontakt genom vanliga brev.
Jag tror att elevernas blir stimulerade till att göra bra ifrån sig, när deras arbeten bli synliga på webben. De når ut till väldigt många som kan kommentera och ge feed back, men alla elever får inte visa sina arbeten på nätet för sina föräldrar. Med tiden tror jag att det blir ändring på det. Som det är nu brukar dessa elever tjata sig till ett medgivande.

3 kommentarer:

  1. Tråkigt att din klass i Kenya inte kan använda datorer. Brev är bra det också men det blir mer direktkontakt med datorer. Jag tror som du att det är bra för eleverna när deras arbeten blir synliga för många fler än bara en lärare men det gäller att få med föräldrarna också så att de läser och kommenterar. Hur har du tänkt jobba med det?

    SvaraRadera
  2. Det här är vad jag ser framemot också, att få eleverna att känna stolthet och få visa vad de kan. Tack för tipset på häftet Bloggen möter undervisningen!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Kul med er klassblogg. Ska bli intressant att följa hur den utvecklas!

    SvaraRadera