onsdag 21 september 2011

Reflektioner kring IKT

Har nu läst alla intressanta länkar som Lars och Måns har gett oss. För varje länk knappar man sig vidare och hittar ännu mer att läsa och begrunda. Det finns en oändlig mängd information och tankar på nätet och det svåra är att hitta guldkornen i allt detta.
Att använda sig av IKT i undervisningen skapar en helt ny situation för läraren där hon inte kan luta sig mot inlärda kunskaper utan måste uppdatera sig hela tiden. Jag tror det är det som gör att många är rädda för att använda sig av IKT i undervisningen. De känner inte att de har kontroll. Många är också rädda för tekniken. Tänk om man slapp allt teknikkrångel och bara kunde ägna sig åt innehållet. Vilken drömsituation!
Men vi som vågar ta språnget, upplever att våra elever blir engagerade, uppfinningsrika och produktiva. Många elever med särskilda behov har också stor hjälp av de specialprogram som finns att tillgå. Eleverna upplever lärandet som lustfyllt och föräldrarna, åtminstone i det område där jag jobbar, tycker att det är viktigt att eleverna lär sig använda datorn.
För att hålla sig uppdaterad krävs nyfikenhet, intresse och framför allt tid. Här skulle skolorna inrätta en nyckelperson som i sin tjänst (nedsättning av tid) gavs möjlighet att hålla sig à jour med vad som händer inom IKT-fältet och som sedan kan delge sina kollegor detta. Det är också bra att samla alla program som är lämpliga att använda i olika arbetsområden i en wiki/hemsida/blogg.

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig om att det finns många intressanta länkar. Det är lätt att försvinna bland dem. Även på min skola har jag sett behovet av en nyckelperson som kan hjälpa till. Om denna fanns tror jag att it-användningen skulle öka.

    SvaraRadera